Místo, doba děje: krajina pod Bezdězem
j
Děj: základem děje jsou tři tragédie: Jarmilina (utopí se ze zoufalství nad Vilémovým osudem), tragédie Vilémova (popraven za vraždu), tragédie obecně lidská
čtyři zpěvy, dvě intermezza (zpomalují, vysvětlují děj)
tři roviny: dějová, lyrická, úvahová (smysl a naplnění života)
ostrá kritika společnosti, slova Vilémova obžalobou společnosti
Velikost díla byla pochopena až následující generací (tzv. májovci), kdy byl Mácha naopak brán za vzor.
Karel Hynek Mácha (16.11.1810 – 6.11.1836), český básník a prozaik, představitel českého romantismu.
Dílo:
Lyrickoepická díla:
Máj– (1836) Máchovo nejznámější dílo (bylo přeloženo do mnoha jazyků). Z počátku Máj nebyl přijat, dílo bylo považováno za málo vlastenecké, avšak Mácha zařadil k básni předzpěv oslavující Čechy, takže báseň alespoň trochu vlasteneckého charakteru nabyla. Báseň byla pochopena teprve při dalších vydáních.
Cikáni – próza, nemá samostatný děj, chtěl zde vyjádřit smutek a rozčarování ze života. Vybírá si postavy, které trpí.
Próza:
Krkonošská pouť
Obrazy ze života mého– soubor povídek s autobiografickými prvky
Křivoklad - pokus o historický román "Kat" zůstal torzem; dokončena byla jen jedna kapitola pod názvem Křivoklad.
Večer na Bezdězu– lyrizovaná próza, není zde důležitý děj, ale zachycení myšlenkových stavů autora.
Marinka – lyrická povídka o tragické lásce autora k nemocné, umírající dívce.
Jako bonus přidávám seznam básnických prostředků( V Máji jich najdete požehnaně...
)
BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY
1. FIGURY – nedochází ke změně významu slova
1. Elipsa / výpustka – vynechání části textu, kterou. si čtenář musí domyslet z kontextu
Je-li pití... musí být i jídlo.
2. Parenteze / vsuvka – v závorce nebo mezi pomlčkami, vsunutá část textu nebo slova
Ač plakala a rty se chvěly (zbloudilá), připravila se k noci
3. Aposiopese – neukončená výpověď, zemře, usne nebo je přerušen
- tři tečky za větou, pomlčka – na konci věty!
Byla krásná jako...
4. Aliterace – slova začínající na stejné písmeno
Potkal potkan potkana
Pod kamenem
5. Anafora – opakování téhož slova nebo skupiny slov na začátcích sousedních veršů
Zdálo se mi o kvítí
Zdálo se mi o nebi
6. Epifora – opakování stejného slova nebo skupiny slov na konci sousedních veršů
Ach Praho
Má Praho
7. Epanastrofa – slovo se opakuje na konci jednoho a na začátku dalšího verše
Byla jsi má dívka
Dívka, kterou jsem miloval
8. Epizeuxis – opakování slova hned vedle sebe
Jsi má kniha, kniha, kterou chci číst
9. Paralelismus – opakování s obměnou, minimálně 3x
Na kraji světlého,
Na kraji temného,
Na kraji šera
10. Refrén – cyklické opakování slova, verše, sloky
Jsi plná světla
Praho!
Jsi plná tajemství
Praho!
11. Inverze – prohození slovosledu oproti normálnímu stavu
Na dláždění vločky sněhu spadnout si přály
12. Anastrofa – druh inverze, přehození dvou slov
Ta krásná růže bílá
13. Antiteze
1. úplná – 3 části:
a. obraz
Vidím tu rudý kvítek
b. popření obrazu
Není to rudý kvítek
c. nový obraz
Je to kapka rudé krve.
2. částečná – 2 části:
a. popření obrazu
Už nejsi můj andílek
b. nový obraz
Včera mi tě zabili
14. Asyndeton – nedostatek spojek
Šla sama domů
Z večerního kina
Potkala chlapce...
15. Polysyndeton – víc spojek než obvykle
Horko a pot a pára a mlha a...
16. Řečnická otázka – otázka, na níž se neočekává odpověď, protože:
a. Nedá se na ní odpovědět
b. Je moc lehká a zbytečná na odpověď
Proč jsi se potopil, betone?
17. Apostrofa – oslovení neživé, nepřítomné nebo mrtvé osoby
Nebožtíku, vstaň a choď!
18. Hyperbola – nadsázka, zdůrazňuje něco až do absurdna
Řekla jsem ti to už tisíckrát
19. Klimax / Gradace – stupňuje se intenzita vyjádření, aspoň 3 prvky
Je krásná, krásnější, nejkrásnější
20. Antiklimax – postupné zeslabování účinku, aspoň 3 prvky
Rozmarný zlatník listy vytepal
Ze zlata, bronzu, ze zamžené mědi
21. Oxymóron – spojení 2 neslučitelných věcí
a) Jsi živý mrtvý,
b) Pták bez křídel
22. Enumerace – výčet prvků, aspoň 3 prvky
a) Ten dům byl modrý, žlutý, červený.
b) Potkali jsme muže, ženy, děti.
2. TROPY – dochází ke změně / přenesení významu slova
1. Metafora – přenesení významu na základě vnější podobnosti
a. Personifikace – zosobnění, věc nebo zvíře získávají lidské vlastností
Země těhotná mrtvými
b. Synestézie – smíšení počitků, smyslů
Měla řvavě rudé tričko
Dveře bečely dokořán
2. Metonymie – opak metafory, přenesení významu na základě vnitřní podobnosti
Koruna – původní význam královská, na hlavě
èmetafora = koruna u stromu (na základě toho, jak vypadá)
èmetonymie = mince (na základě ceny, kovu)
poslouchat Bacha
a) Synekdocha – přenos významu mezi částí a celkem
Nebyla tam ani noha (tím myslí, že tam nebyl žádný člověk)
b) Epiteton – básnický přívlastek
1. poetický - čarokrásný
2. nadbytečný – žluté slunce
RE: Karel Hynek Mácha: Máj | hasic | 26. 06. 2009 - 17:39 |